دکوراسیون اتاق خواب
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

دکوراسیون اتاق خواب ادامه مطلب

 

rolling bed for kids

این صفحه را به اشتراک بگذارید

انتخاب دکور خوب برای خانه
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

انتخاب دکور خوب برای خانه

هنگامی که فضایی از وسعت کمی برخوردار بوده و صرفنظر از کارایی، به لحاظ ظاهری نیز کوچک و دلگیر به نظر می رسد، به کارگیری راهکاری بسیار ساده و کاربردی دکوراسیونی آن قدر می تواند تاثیرگذار و مفید فایده باشد، گویی که دیوارها به عقب رانده شده و فضا به طور واقعی بزرگتر شده است. پیشنهادات ارائه شده در ذیل از آن جمله اند:

انتخاب دکور خوب برای خانه

● رنگ
انتخاب رنگی مناسب برای فضای مذکور از جمله مهمترین اقدامات برای وسیع تر کردن آن به لحاظ ظاهری است. این موضوع تنها به انتخاب رنگی برای دیوارها و سقف محدود نمی شود بلکه کفپوش انتخابی و همچنین رنگ لوازم دکوراسیونی و کاربردی موجود و یا مورد نظر برای فضا نیز از اهمیت بسزایی برخوردارند زیرا در یک محیط، درست است که دیوارها بیشترین و بزرگترین سطوح را تشکیل می دهند ولی بخش زیادی از آنها با قرارگیری لوازم در مقابلشان و همچنین نصب دیوارکوب ها و تابلو ها پوشیده شده و در واقع این وظیفه به عناصر دکوراسیونی یادشده منتقل می شود. بنابراین برای پوشش دیوارها و سقف فضایی کوچک از یک رنگ روشن و یا لااقل از تنالیته های مختلف همان رنگ بهره گیرید. به کارگیری رنگ های تیره و به خصوص گرم، دیوارها را نزدیک تر به نظر می رساند. این موضوع در مورد پوشش کف نیز به همان میزان حائز اهمیت است. هرچه کفپوش انتخابی شما تیره تر باشد، وسعت کف محیط کوچک تر به نظر می آید برعکس کفپوش های روشن و به خصوص صیقلی مانند سنگ و سرامیک که بازتابی از نور را نیز به همراه دارند، سبب بزرگتر جلوه دادن کف محیط می شوند.

● طرح
علاوه بر رنگ، طرح نیز در این جریان، نقش مهمی را عهده دار است. این موضوع، از پوشش دیوارها و کف گرفته تا پارچه های مورد استفاده در لوازم دکوراسیونی مانند پرده، رومبلی، روتختی و غیره همگی را شامل می شود. به طورکلی هرچه کاربرد طرح کمتر باشد، فضا از وسعت بیشتری به لحاظ ظاهری برخوردار خواهد شد.

● نور
فضاهای پرنور بزرگتر به نظر می رسند بنابراین انجام هر اقدامی که نور موجود در محیط را افزایش دهد در افزایش ظاهری وسعت نیز کارساز خواهد بود. یکی از دلایل پیشنهاد به کاربردن رنگ های روشن برای سطوح نیز موضوع انعکاس نور بیشتر این قبیل رنگ ها است. لذا اگر در فضای مورد نظر پنجره ای دارید که با پرده نسبتاً ضخیمی پوشیده شده است، پرده ای نازکتر را جایگزین کرده تا از حداکثر میزان نور طبیعی بهره گیرید. در نورپردازی یک فضا با نور طبیعی و در نتیجه دستیابی به هدف مورد نظر یعنی بزرگتر جلوه کردن فضا، به جز دریافت حداکثر میزان ممکن از نور خورشید راه مهم دیگری وجود ندارد ولی در نورپردازی توسط منابع غیرطبیعی، دست باز است. شما می توانید با انتخابی صحیح از لوازم نورپرداز، فضایی پرنور و نورپردازی هدفمند داشته باشید. به عنوان مثال در یک فضا هرچه دیوارها روشن تر باشند، فاصله شان از یکدیگر بیشتر نشان داده شده و فضا بزرگتر جلوه می کند. این کار نیز به راحتی با چراغ های هالوژنی امکان پذیر است. این روزها در اغلب خانه های نوساز بر روی سقف فضاهای عمومی مانند اتاق نشیمن و پذیرایی حاشیه ای از سقف کاذب طراحی می کنند که داخل آن چراغ های هالوژن تعبیه شده است. بنابراین کافی است این چراغ ها را به سمت دیوار هدایت کنید. البته این کار توسط هالوژن های ریلی نیز عملی است. در مبحث افزایش نور محیط چه حاصل از یک منبع طبیعی و چه منبع مصنوعی، آینه نقش بسزایی دارد. برای این منظور آینه ای را در مقابل آن منبع نورزا بر روی دیوار نصب کرده و از بازتاب نور توسط آن، برای نورانی تر کردن فضا استفاده کنید.

● ابعاد
هرچه در محیط از لوازم دکوراسیونی و کاربردی بزرگ و عظیم الجثه تری استفاده کنید بخش اعظمی از فضای موجود با لوازم پر شده و هرچه فضای خالی کمتری وجود داشته باشد، محیط کوچک تر به نظر می رسد.

● خطوط افقی
ایجاد خطوط افقی بر روی یک و یا چند دیوار فضای کوچک مورد نظر آن هم از طریق کاربرد عناصر دکوراسیونی، یکی از راه های افزایش وسعت آن دیوار و در نتیجه فضا خواهد شد. برای این منظور روش های بسیاری وجود دارد:۱- با چسباندن کاغذدیواری نواری بر روی یک و یا دو دیوار مهم از یک فضا و یا ایجاد نواری چاپی با استفاده از تکنیک استنسیل یا مهر دیوارهای اصلی یک فضا را بزرگتر جلوه دهید. البته توجه داشته باشید کاربرد این کاغذها بر روی کلیه دیوارهای فضا، محیطی بسته و محدود را سبب شده و فضا را از آنچه هست کمتر نشان می دهد.۲- نصب هر گونه دیوارکوب در قالب تابلو، آینه، طبقه، زوار و غیره به صورت افقی در طولی بلند و متناسب با طول دیوار، روش دیگری برای ایجاد خطوط افقی مورد نظر است. به طور کلی در کلیه راهکارهای فوق، هدف هدایت چشم بر روی خطی افقی واقع بر روی دیوار است. به این ترتیب به جای آنکه چشم طول یک دیوار را با سرعت گذر کند، وقفه ای حتی چند ثانیه ای داشته و همین مدت زمان کم، عاملی برای طویل تر نمایاندن طول دیوار در ذهن می شود.

این صفحه را به اشتراک بگذارید

چند نکته مهم در طراحی اتاق خواب
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

چند نکته مهم در طراحی اتاق خواب

طراحي موفق يک اصطلاح کاملاً نسبي است. چيزي که براي من خوب يا موفق به نظر مي رسد ممکن است از نقطه نظر شما آنطور نباشد. اما وقتي صحبت از طراحي داخلي به ميان مي آيد، فاکتورهاي خاصي هميشه بايد مد نظر باشد و مهم نيست که آن مکان براي چه استفاده اي باشد. حال نگاهي به مهمترين فاکتورهاي طراحي داخلي يک فضا مي پردازيم که آنرا به محيطي راحت و قابل سکونت تبديل مي کند.

otagh-khab_400

1) تناسب اتاق
واژه تناسب هميشه در طراحي به کار مي رود. هر فضاي داخلي که توسط انسانها مورد استفاده قرار مي گيرد، بايد متناسب باشد. تناسبات در هر طراحي اهميت بسيار زيادي دارند.
هر شيء سه بعدي داراي ويژگي هايي ازجمله طول، عرض و ارتفاع است. وقتي اين سه ويژگي با تناسبات قسمت هاي مختلف بدن انسان هماهنگي داشته باشد، به آن يک طراحي "متناسب" گفته مي شود.

به طور مثال، ابعاد دستگيره کمد لباس بايد طوري باشد که انگشت هاي ما بتواند به راحتي آن را بگيرد و حرکت بي زحمت و راحت باشد. يا مثلاً نشيمنگاه صندلي بايد فضاي کافي براي راحت نشستن روي آن را داشته باشد. نوع نشستن هم ابعاد صندلي را تغيير مي دهد. صندلي اتاق انتظار بانک مطمئناً با کاناپه متفاوت خواهد بود.

بنابراين تناسبات نقش بسيار مهمي در طراحي داخلي دارند و مبلمان داخل اتاقتان نيز بايد از همين اصول پيروي کنند. ابعاد تخت دونفره، ارتفاع آن از زمين، ارتفاع کمد لباس، ابعاد ميز توالت و از اين قبيل... همه آنها از نقطه نظر عملکرد اهميت دارند.
2) ورود نور طبيعي به داخل اتاق

هيچ چيز نميتواند جاي نور طبيعي را بگيرد. خورشيد که قدرتمندترين منبع نور است و همچنين توازن بيولوژيکي کره زمين را نيز حفظ مي کند، در فضاهاي داخلي اهميت زيادي دارد.

تحقيقات نشان ميدهد که نور طبيعي مي تواند تا 20 فوت (تقريباً 7 متر) به داخل فضاهاي داخلي نفوذ کند. با ايجاد محل مناسب براي پنجره ها مي توانيد به اين هدف دست پيدا کنيد.

3) تهويه طبيعي

جريان آزاد هوا راهي بسيار عالي براي خنک و پاکيزه نگه داشتن يک فضاي داخلي است. اين درمواقعي که اتاق خواب ها در گوشه ساختمان قرار گرفته باشند که دو ضلع آنها نماي بيروني داشته باشد، مقدور خواهد بود.

درصورتيکه گذاشتن پنجره روي دو ضلع مجاور يا دو ضلع مخالف مقدور نباشد، بايد بالاي پنجره از دستگاه تهويه استفاده شود. دليل استفاده از تهويه ساده مي باشد. نيمه پاييني اتاق است که توسط ساکنين استفاده مي شود و به خاطر استفاده مداوم از آن، دماي هوا بالا مي رود و هوا سبک خواهد شد. اين هواي گرم به بالا رفته و نياز به مفرّي براي خارج شدن دارد. در چنين مواقعي، دستگاه تهويه بالاي پنجره نقش بسيار مهمي در گرداندن جريان هوا در داخل اتاق در جهت روبه بالا دارد. وقتي نيمه پاييني اتاق خالي مي شود، هواي تازه از پنجره جاي آن را مي گيرد و درنتيجه توازن برقرار مي شود.

4) الگوي حرکتي مشخص

هر اتاق خواب راه هاي خروج مشخصي دارد که به آن متصل است. مانند:

الف) راه خروج به بالکن/تراس

ب) راه خروج به توالت/کلوزت

ج) راه خروج به حياط پشتي (اگر در طبقه همکف باشد)

اگر خط فرضي از نقطه ورود به همه اين نقاط خروج بکشيم، در حالت ايدآل اصلاً نبايد همديگر را قطع کنند. ازآنجا که بقيه فضاهاي اتاق با مبلمان اشغال شده است، خالي و مشخص نگه داشتن فضاي گردشي داخلي باعث مي شود فضاي راحت تري داشته باشيد.

5) شرايط مناسب براي جا دادن لوازم (اکسسوري ها)

لوازم داخل اتاق خواب هم به يک ميزان داراي اهميت هستند. وقتي همه فاکتورهايي که در بالا ذکر شد، به طور کامل اجرا شود، آنچه باقي مي ماند استفاده از لوازم است که تفاوت بسيار زيادي در ميزان راحتي ساکنان ايجاد مي کند.

الف) اولين و مهمترين مسئله استفاده خوب از نور مصنوعي است. اين شامل روشنايي اصلي و همچنين روشنايي هاي تزئيني براي اهداف زينتي مي شود.

ب) دقت در تهيه لوازم اتاق. جزئيات کوچکي مثل چوب پرده يا سايبان تخت مي تواند به زيباتر شدن اتاق کمک کند.

ج) از موادي بايد استفاده شود که تميز کردن و نگه داشتن آن آسانتر باشد. براي مثال، اگر از ورقه هاي کف PVC روي سراميک معمولي کف استفاده مي کنيد، بايد ببينيد که آيا قابل شستشو است يا خير. بايد به اين فکر کنيد که اگر کودک آنرا با دفتر نقاشي اشتباه بگيرد چه اتفاقي مي افتد.

در اين مقاله سعي کرديم به بررسي بعضي از فاکتورهاي کلي که مي تواند بر ميزان راحتي يک اتاق خواب تاثير داشته باشد، بپردازيم. در آخر آن احساسي که خودتان از اتاق خواب مي گيريد بيشترين درجه اهميت را دارد و مقياس خوبي براي تعيين موفقيت يک طرح است.

اما شايان ذکر است که نکاتي که در فارس تك ذکر شد تنها نکاتي نبود که در طراحي اتاق خواب بايد به آنها توجه داشته باشيد، چند نکته کلي و اصلي بود که مي تواند نقطه شروع خوبي برايتان به حساب آيد.

این صفحه را به اشتراک بگذارید

نکات ساختن خانه ایده آل
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

اگر هنوز فرصت نكرده اید دكوراسیون خانه را برای سال نو تغییر دهید هیچ نگران نباشید، یك هفته هم فرصت زیادی است تا بتوانید منزلتان را هر طور كه دوست دارید بچینید. از اتاق نشیمن شروع كنید كه بیشتر وقتتان را در آن می گذرانید......


نکات ساختن خانه ایده آل

اگر هنوز فرصت نكرده اید دكوراسیون خانه را برای سال نو تغییر دهید هیچ نگران نباشید، یك هفته هم فرصت زیادی است تا بتوانید منزلتان را هر طور كه دوست دارید بچینید. از اتاق نشیمن شروع كنید كه بیشتر وقتتان را در آن می گذرانید. محل لوازم موجود در اتاق نشیمن را تغییر دهید. نقطه ای را به عنوان مركز در نظر بگیرید و مبل ها را مقابل آن بچینید مثلاً مقابل شومینه یا به صورت نیم دایره اطراف تلویزیون قرار دهید. در صورت دارا بودن پنجره پرده ها را تعویض كنید و ترجیحاً از پرده هایی با رنگ روشن و زندگی بخش مثل سبز استفاده كنید. نگران كوچك بودن فضای اتاق نشیمن نباشید. گذاشتن یك آینه برای بزرگ تر به نظر رسیدن فضا بسیار مناسب است. اگر اهل هنر هستید نقاشی یا عكس های مورد علاقه تان را قاب كنید و به دیوار بیاویزید كه تاثیر فزاینده ای بر بزرگنمایی اتاق دارد. اما در انتخاب قاب برای عكس یا نقاشی مورد نظر به رنگ خود اثر و هماهنگی رنگ قاب با رنگ آمیزی دیوار و پرده ها بسیار توجه كنید. اگر رنگ به كار رفته درون اثر ملایم و كمرنگ است، قابی با رنگ تند و گرم انتخاب كنید برعكس برای آثار هنری شلوغ از قاب هایی با رنگ های ملایم و حتی خنثی استفاده نمایید. تعادل رنگی میان قاب و دیوار ها را فراموش نكنید. برای هرچه دلنشین تر شدن اتاق، در فضای خالی میان مبل ها میز كوتاه قرار داده و روی آن را با شمعدان، گل خشك یا قاب عكس پر كنید. البته به ارتفاع میزی كه در كنار مبل ها قرار می دهید توجه كنید كه بلندتر از دسته های مبل یا میزی كه در وسط اتاق گذاشته اید نباشد كه در آن صورت باعث نامتناسب شدن فضا می شود. برای خرید رومبلی جدید از انتخاب پارچه هایی با طرح های شلوغ و گل گلی و رنگ های تند و گرم خودداری كنید كه نه تنها باعث ایجاد آرامش نمی شود كه اعصابتان را به هم می ریزد. به نورپردازی اتاق نیز توجه كنید. نصب لامپ سقفی و گذاردن آباژور متناسب با رنگ مبلمان و دیوارها تاثیر فوق العاده ای بر بزرگنمایی و آرامش اتاق خواهد داشت.

این صفحه را به اشتراک بگذارید